UBEZPIECZENIA
Części nie tylko oryginalne
PZU, wykorzystując zmiany inspirowane przez Unię Europejską, chce zmusić swoich klientów, by używali do napraw powypadkowych części niepochodzących od producenta auta.
Klient musi polegać na deklaracji producenta, że dana część auta ma odpowiednią jakość (c) MIKOŁAJ SUCHAN/DZIENNIK ZACHODNI |
Jeśli odszkodowanie jest wypłacane na podstawie kosztorysu naprawy, od 1 sierpnia PZU oblicza je z uwzględnieniem cen części oferowanych przez producenta pojazdu (O, patrz ramka) i wieku pojazdu (tzw. urealnienie) lub pełnej wartości części alternatywnych (Q lub P). Wybiera niższą wersję.
Wysokość odszkodowania wypłacanego na podstawie faktur po naprawie pojazdu PZU uzależni od wieku auta. Dla samochodów w wieku do trzech lat będą brane pod uwagę tylko ceny części producenta (O). Dla samochodów starszych, jeżeli tylko to będzie możliwe (jedynie ok. 40 proc. części ma swojezamienniki), będą stosowane ceny części alternatywnych.
Takie podejście, zdaniem PZU SA, ma uzasadnienie w art. 363 § 1 kodeksu cywilnego: odszkodowanie powinno pokrywać niezbędne, ekonomicznie uzasadnione wydatki, a naprawa zostać dokonana najmniejszym nakładem sił i kosztów. Użycie najdroższych części nie może zostać uznane za ekonomicznie uzasadnione, jeżeli są dostępne znacznie tańsze, o porównywalnych parametrach. Tylko gdy pojazd jest objęty gwarancją producenta, a po naprawie z użyciem części alternatywnych mogłaby ona przepaść, PZU SA sfinansuje koszt oryginalnych części.
W ocenie PZU nie bez znaczenia jest również obowiązek współpracy poszkodowanego przy naprawieniu szkody, który znajduje uzasadnienie w art. 354 § 2 k.c. Oznacza to, że jest zobowiązany do racjonalizacji kosztów. Nowy system budzi wiele zastrzeżeń. Klient musi polegać na deklaracji producenta, że dana część ma odpowiednią jakość.
Wykorzystanie tańszych części, pomijając ich jakość, obniża także wartość handlową auta. Czy w takiej sytuacji PZU nie powinien rekompensować dodatkowej straty poszkodowanego? Podobne stanowisko przyjmuje Sąd Najwyższy w orzeczeniu III CZP57/01, które naprawę w technologii niepozwalającej na przywrócenie stanu pojazdu sprzed wypadku uznaje za składnik odszkodowania.
System może naruszać także inne utrwalone w orzecznictwie SN zasady, np. pełnej rekompensaty szkody (III CZP 32/03), lub przekraczać granicę obowiązku poszukiwania najtańszych części na podstawie art. 354 § 2 k.c. (I CKN 1466/99).
Dlatego rzecznik ubezpieczonych stara się o wyjaśnienie wątpliwości związanych ze stosowaniem części alternatywnych. Skierował w tej sprawie zapytanie do Sądu Najwyższego.
MATEUSZ RZEMEK
Konkurencja powinna służyć konsumentom |
|
Przeciwstawić się monopolowi |
|
Ważne oznaczenia |
Jakie części PZU będzie brało pod uwagę podczas likwidacji szkód według nowego systemu MONEX: Oryginalne:O
-oferowane przez producenta pojazdu Porównywalnej jakości:P-producent części zaświadcza, że są tej samej jakości co stosowane do montażu pojazdu. Niektóre mają dodatkowe certyfikaty instytutów badawczych Pozostałe:Z -pozostałe części zamienne niespełniające powyższych kryteriów. PZU deklaruje, że nie będzie ich używał, gdyż nie dają gwarancji jakości i bezpieczeństwa. |