Warszawa, dnia
Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A.
Al. Jana Pawła II 24
00-133 Warszawa
Części stosowane przez nasze zakłady, kupowane we wskazanych przez PZU hurtowniach zagrażają bezpieczeństwu użytkownikom dróg, powodują utratę wartości pojazdu a także głębsze deformacje, większą podatność na korozję, pęknięcia szwów spawalniczych, słabą wytrzymałość, niezgodność spasowania.
Części wg normy GVO, które można stosować w naprawach powypadkowych powinny być częściami stosowanymi na pierwszy montaż.
Po przeprowadzonych rozmowach z hurtowniami, zalecanymi przez PZU wynika, że części występujące w tych hurtowniach są substytutami nie najwyższej jakości.
Opierając się o opracowania instytutów niemieckich oraz Centrum Technicznego Allianz a także opracowania Rzeczoznawców PZM stwierdzamy, że części nieoryginalne nie dają żadnych realnych oszczędności wobec faktu, iż jakość zabezpieczeń części karoseryjnych nie spełnia koniecznych standardów. Ponadto wyniki badań nieoryginalnych komponentów polimerowych w niskich temperaturach okazały się gorsze od wyników badań części oryginalnych. Badania pokazują, że w takich warunkach części nieoryginalne łatwo się łamią tworząc ostre krawędzie, co znacznie zwiększa ryzyko doznania urazów przez pieszych lub rowerzystów.
Kolejny wniosek z badań dotyczy braku oznaczeń identyfikujących materiał, z którego wykonane są części nieoryginalne. Jest to coraz ważniejsze w związku z przepisami dotyczącymi złomowania pojazdów.
Największym problemem jest to, że części występujące we wskazanych hurtowniach nie są produkowane z zachowaniem wymiarów części oryginalnych. Powoduje to konieczność przeznaczenia dodatkowego czasu na ich montaż, wg instytutu niemieckiego o 47 % dłuższego niż w przypadku części oryginalnych.
Reasumując stwierdzamy, że z przyczyn technicznych naprawy powypadkowe samochodów z zastosowaniem części nieoryginalnych są w obecnym stanie nie do zaakceptowania.
Andrzej Duch Jerzy Bartnik
Przewodniczący OKRMot Prezes Zarządu ZRP